Monday, July 21, 2014

Vreau sa dau la medicina



La noi in tara ca sa te hotarasti sa dai la medicina nu iti trebuie nici pasiune, nici devotament, nici coloana vertebrala! Iti trebuie coaie (ma scuzati pt cei pudici)! De ce zic asta?! Pai: intrii in meserie pe la 30 de ani, anul de facultate are 11 luni, materia e interminabila si multi profi comunistoizi cu scheme de examen din antichitate, si evident partea practica: oase, cadavre, sectiuni, pacienti imputiti, nebuni, copii, comatosi, cururi, putze, pasarici!
Primii doi ani pentru mine au trecut in ritmul normal al studentului la medicina, teorie multa, practica putina, profi frustrati care vroiau sa ne demonstreze ca suntem niste cacati cu ochi,etc. Nu m-a impresionat mai nimic, cel mai fascinant a ramas atlasul meu de anatomie cu poze elocvente de pe cadvru pe care ajunsesem sa il stiu cu ochii inchisi (cadavrele de la catedra de anatomie erau distruse de sutele de studenti ce se perindau pe la ele si in plus nu prea iti arata nimeni nimic!)
In anul 3 ma trezesc eu in prima zi de scoala sa ma duc la spital (incepeam stagiile in spitale pe pacienti adevarati!), ma indemna pura curiozitate si plictiseala teoriei anilor anteriori. Pe sectie nu am intalnit nici un coleg si ma gandeam sa o tulesc si eu ca eram penibila, singura pe holul spitalului, cand dau nas in nas cu dr repartizata la grupa mea: o dama bine, cu un par de leoaica si o privire taiosa: "grupa x?" Zic:" da" "Asteptati-ma in salonul 2" si pleaca. Ce cacat sa fac? Ma indrept ca o vita batuta de soarta spre salonul 2, intru incetisor si dau buna ziua celor 2 pacienti si astept resemnata laga caloriferul de sub fereastra. Dupa 5 min apare Doamna. "Unde sunt restul?!" Ridic neputincioasa din umeri :"stiti e prima zi si.." "Si ce? S-au gandit ca nu trebuie sa vina? Cum te cheama? Tu cum de ai venit? Ai o foaie si un pix? Noteaza, poimaine tre sa veniti cu tot ce va zic eu sau altfel nu mai veniti de loc! Nu accept decat 2 absente!" Am notat cu mana tremuranda tot: carnetel, stetoscop, tensiometru, unghii taiate, parul prins!!! Si m-a trimis acasa...nu avea ce sa faca cu mine singura in prima zi! Semiologia am facut-o tot anul 3 cate 2 zile pe saptamana. Veneam negresit toti, cu lectia invatata, cu anamnezele facute la cei 4 pacienti ai nostri si cu unghiile taiate! Pe Doamna am iubit-o, si ea pe noi! De la ea am invatat Baza medicinei ce o stiu si azi!
Am avut intro dimineata o pacienta la 80 de ani internata, mai mult moarta decat vie, cred ca avea vreo 40 kg , uscata ca un trunchi de copac si evident comatoasa. Pe hol asteptau 2 cuconete, mama si fiica, aranjate si parfumate, fiica respectiv nepoata pacientei. De cum le-a vazut Doamna a dat cu ochii peste cap (nu se ferea sa isi arate sentimentele), a discutat ceva cu ele si le-a trimis acasa. In salon ne explica semnele si simptomele si ajungem cu totii la concluzia ca batrana era nemancata si nebauta apa de foarte mult timp! Mi s-a facut rau (in capul meu evident) si am realizat ca asta e unul din momentele socante ale meseriei de medic: uratenia apartinatorilor! Dupa 2 zile de perfuzii am gasit-o dimineata pe batranica in varful patului dornica sa ne povesteasca viata ei, usor rozalie in obraji si cu pofta de viata in sclipind in ochi. Avea  o femeie care venea o data pe saptamana la ea sa ii faca demancare si curat, trimisa de cuconetele cu pricina, si ea sustinea ca "uitase sa bea apa". Nici in ultimul ceas nu ar fi acuzat pe tampitele alea doua. Cand au venit sa o ia acasa Doamna le-a facut un scandal monstru, le-a obligat sa o aduca pe batrana lunar la control si le-a amenintat cu politia! Imi venea sa o pup!
Urmatorul moment socant l-am avut in anu 4 la gastro: pacienta 44 de ani internata de urgenta cu hemoragie ge, la anamneza facuta de noi era vesela si vioaie; stabila. Ne povesteste entuziasmata ca are un baiat care se casatoreste in toamna si fata care termina acum liceul si vrea sa fie asistenta medicala si ne zice ca ii era drag sa ne vada pe noi studentii in halat ca si-o inchipuie pe ea! Aflam ca are hepatita C (luata de la o lucrare stomatologica acu vreo 16 ani) ea fiind convinsa ca a luat-o anu trecut cand a avut un chiuretaj!! Terminam anamneza si mergem la medicul supraveghetor sa ii zicem ce am aflat: toate bune si frumoase! Ne intreaba "prognostic"? Ne raspunde tot dr nonsalant "maxim 2 luni, are ciroza si niste varice esofagiene pe  care abia am reusit sa le stabilizam din hemoragia asta, a doua oara nu mai avem ce ii face!" Sa lesin; am tras cu coada ochiului o privire catre patul unde statea nerabdatoare sa plece acasa la copiii ei nestiind ca nu o sa mai apuce sa ii vada nici casatorit nici asistenta!
Restul a venit de la sine: oncologia pediatrica unde 2 saptamani cred ca am avut cosmaruri, neurologia cu oameni in floarea varstei paralizati sau ce nu mai reuseau sa articuleze 2 cuvinte, psihiatria, nesecatuita specialitate plina de seriale sf!
Vorba aia: e usor la medicina; primii 5 ani sunt mai grei pana treci in anul 3!

No comments: